Alexandre Dumas – designer-ul propriului suflet

Curioasă din fire, nu m-am putut abține să nu iscodesc un pic prin viața lui Dumas Fiul. De departe cea mai reușită carte de dragoste pe care am citit-o până în prezent, Dama cu camelii m-a făcut să îi dedic un articol chiar autorului ei. Dacă el și-a etalat durerea mie, eu de ce să nu îl răsplătesc cu un articol pe bloguletz-ul meu, inaugurând cu el seria/categoria designeri-lor de suflete.

O să vă scutesc de o biografie ca la carte și o să încerc să vă prezint Alexandre Dumas Fiul – omul, nu scriitorul, așa cum l-am perceput eu din ce am citit pe internet și din ce am simțit citindu-i faimoasa Damă cu camelii.

Trebuie să vă precizez că am fost uimită să văd cât de puține lucruri se cunosc despre viața lui, în comparație cu cea a tatălui. Chiar îmi venea să-i scriu cuiva (nu o sa-i dau numele din respect ca între bloggeri) care făcuse un articol exhaustiv despre Alexandre Dumas că nu a scris o literă despre fiul lui în toată biografia. Nu-mi venea să cred. E drept că o bună perioadă din viață, Alexandre Dumas Fiul trăiește în umbra tatălui său, dar m-a revoltat faptul că nu au fost tratați ambii, așa cum s-ar fi cuvenit. De fapt, eu n-am găsit pe nimeni care să se fi obosit să scrie aprofundat despre viața fiului lui Alexandre Dumas. Sper ca într-o bună zi să pot face eu asta…

Unele voci (habar n-am cine o fi scris pe Wikipedia pentru că eu nu am putut confirma dintr-o sursă serioasă datele) spun că la naștere nici tatăl, nici mama nu l-au recunoscut. Pe vremea aceea, tatăl lui încă se chinuia să intre în grațiile romancierilor și nici situația financiară nu îi era prielnică pentru a se îngriji de copil, mai ales că ducea o viață libertină. Mama lui era și ea o biată croitoreasă, amanta tatălui său, a cărei mamă era o sclavă venită din Haiti. Îmi și imaginez cât de bătut de soartă s-a simțit Alexandre!

Cu toată această moștenire nefavorabilă, până își construiește tatăl un renume printre scriitori, Alexandre Dumas Fiul este crescut de mama lui, suferind adesea din pricina originii sale. Nici nu-i de mirare că, spre deosebire de tatăl lui, Alexandre Dumas Fiul are o înclinație artistică către teme moralizatoare, dramatice. Așa că pentru el, familia a fost muza, unii spunând că mama lui a inspirat multe dintre portretele feminine.

A început să scrie versuri și proză, însă devine cunoscut abia după ce trăiește drama vieții lui. La 20 de ani, în 1844, o cunoaște pe curtezana Marie Duplessis, o tânără superbă (pe numele ei real Rose Alphonsine Plessis) fugită de acasă la 13 ani, care decide să supraviețuiască satisfăcând domnii înamorați de ea. După moartea ei de tuberculoză la doar 22 de ani, timp în care cei doi trăiseră o poveste tristă de iubire, Alexandre Dumas Fiul o relatează întregii lumi în „Dama cu camelii” în 1848. Aceasta avea să-l scoată de sub aripa tatălui, care îl introduse în această lume scriitoricească, aducându-i respectul cuvenit în fața colegilor. Se pare că așchia nu a sărit departe de trunchi.

La 20 de ani de când a cunoscut-o pe Marie Duplessis, se căsătorește la Moscova (habar n-am cum o fi ajuns acolo, mă simt chiar debusolată) cu văduva unui principe și are două fete cu ea. Unii zic că s-ar fi recăsătorit după moartea primei soții, dar încă nu am dovada că așa a făcut. Oricum, după moartea sa a fost îngropat în cimitirul Montmartre din Paris lângă Marie Duplessis. Cred că o să mă duc să văd cu ochii mei asta…

Pe Alexandre Dumas Fiul l-am simțit ca un suflet plăpând, inocent și rătăcitor. Mă întreb dacă dama cu camelii a fost dragostea vieții lui sau dacă mariajul i-a luat locul… Dacă aș avea ocazia să-l întâlnesc, nu i-aș da drumul până nu mi-ar răspunde la următoarele întrebări:

  1. Cum s-ar caracteriza (pe sine) cititorilor de astăzi?
  2. Ce crede că l-a influențat cel mai mult în stilul său?
  3. Cărui fapt datorează succesul său atemporal?
  4. Care a fost marea lui iubire?
  5. Ce înseamnă scrisul?
  6. Cum vede moartea?
  7. Ce își reproșează?
  8. Ar putea să scrie o carte la comanda cuiva, pe o temă dată?
  9. Cum a perceput el că s-au răsfrânt asupra literaturii problemele sociale și politice ale pașoptiștilor?

și, nu în ultimul rând

10. Ce înseamnă a IUBI?

Iată ce am simțit eu citind „Dama cu camelii” de Alexandre Dumas Fiul: DRAGOSTEA ADEVĂRATĂ EXISTĂ!!!

You raise me up… (video)

P.S. Cer iertare dragilor mei cititori pentru bibliografia săracă și aștept în comentarii eventualele noutăți (sau mai bine zis, ce mi-a scăpat) despre Alexandre Dumas Fiul.

Foto: http://www.online-literature.com/dumas-fils/

Surse biografice: http://www.online-literature.com/dumas-fils/ și https://ro.wikipedia.org/wiki/Alexandre_Dumas_fiul

Lasă un răspuns

