„Cele șapte biserici” – roman gotic din Praga

Cele șapte biserici” de Miloš Urban a fost, pentru mine, romanul care m-a scos din zona de confort în care mă instalasem pe nesimțite în ultima jumătate de an. Mă așteptam ca stilul gotic să nu fie ușor de digerat, dar îmi propusesem să încerc și să aflu ceva nou. Și iată ce am aflat: mai bine nu mai ies din zona de confort :)) ! Nu glumesc! Mulțumesc colegilor de la Grupul Editorial All pentru încă o experiență literară clar de neuitat!

Mi-a fost incredibil de greu să vizualizez detaliile arhitecturale și peisagistice din Praga, dar asta doar pentru că nu am fost acolo. Protagonistul te invită la o plimbare pe jos prin Orașul Nou din Praga și-ți dezvăluie legendele urbane ale clădirilor (care mi-au plăcut enorm!!!), însă numai după ce îți detaliază fiecare ungher străbătut (aici m-a pierdut 😦 ). Înzestrat cu darul viziunii în trecutul medieval îți expune scene istorice foarte atractive, mai ales dacă ești pasionat de Evul Mediu, iar eu nu m-am regăsit, fiind de-a dreptul copleșită de avalanșa de imagini.

Dacă nu ești pasionat de istorie, atunci poate ești de arhitectură și deci cartea este musai de citit într-o călătorie lejeră în Cehia sau și mai bine, înainte de a pleca la Praga.

Dacă nu îți place nici istoria, nici vreo artă în mod deosebit, atunci poate îți plac romanele polițiste. La capitolul acțiune și mister nu stă deloc rău: sunt câteva crime suspecte fără indicii care îi oferă vieții profesionale a protagonistului un parcurs sinusoidal, dar al căror motiv ajungi să-l bănuiești abia după ce ai intuit criminalul.

Iar dacă până acum nu te regăsești la niciunul dintre domenii, stai liniștit. Din punct de vedere psihologic ai ce discuta. Personajul principal, domnul K. (căuia nu-i place să fie chemat pe numele real din cauza semnificației) provine dintr-o familie destrămată de tatăl infidel. Singurul lucru care îi mai condimenta viața monotonă nu erau femeile, ci pasiunea înflăcărată față de istoria locurilor și Evul Mediu. Când a constatat că nimeni nu-i împărtășește ori susține aria de interes, a renunțat la studii și și-a luat o slujbă ordinară de gardian de stradă, care nu i-a adus niciodată satisfacții semnificative.

Faptul că avea acel har, acele viziuni, nu i-a ajutat prea mult, ba chiar îi displăcea, fiind veșnic nemulțumit de lumea în care trăia. Nici nu-i de mirare că a rămas burlac. Singurele persoane pe care le-a atras în viața lui au fost și ele, mânate de interesul lor față de viziunile lui medievale, niște fanatici dornici să redea aspectul original unor biserici gotice din Praga.

Ce lcele sapte bisericiegătură există între fanaticii insistenți pe lângă domnul K. și crime și cine este cel care face dreptate victimelor (căci asta chiar vă va uimi) veți afla citind până la sfârșit romanul gotic ce îmbină genurile istoric, fantezist și polițist, scris în anul 1999 de traducătorul, editorul și scriitorul ceh Miloš Urban (publicat în limba română de Grupul Editorial All în 2013).

Pentru final am păstrat, ca de obicei, câteva vorbe de duh învățate de la Miloš Urban mulțumită romanului său gotic „Cele șapte biserici” (disponibil aici sau în librăriile partenere editurii):

  • Timpul este tatăl adevărului.
  • înțeleptul știe tot fără să meargă nicăieri și deosebește totul, fără să privească la nimic.
  • Dar ce e libertatea? Niște lanțuri pe care nu le vedem. Tocmai de-aia ne împiedicăm mereu, de-aia cădem cu fața în jos.

Pe curând!

 

Surse foto: pixabay.com; all.ro;

5 gânduri despre “„Cele șapte biserici” – roman gotic din Praga

  1. Sună bine tare de tot romanul ăsta! Nici eu n-am vizitat Praga (nici măcar n-am trecut graniţele ţării, dacă e să fiu sinceră), dar îmi plac foarte mult cărţile cu descrieri ale locurilor şi ale arhitecturii de acolo. Chiar dacă imaginea din mintea mea nu se „pupă” cu realitatea, îmi place să-mi construiesc singură în minte o imagine şi să mă las ghidată de ea. Faină recenzia ta, chiar mi-a făcut poftă de a citi cartea! 😉

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

