Dacă aș fi un autor

N-am scris niciodată pe blog subiecte care pot da naștere unor polemici mai puțin constructive, așa că nici de data aceasta nu intenționez să isc discuții în contradictoriu. Însă am eu ceva nemulțumiri pe care mi le exprim din respect față de autori și cu dedicație pentru colegii iubitori de cărți din blogosferă.

Citeam săptămâna trecută o serie de interviuri ale unor autori români postate pe un blog al cărui nume nu am de gând să-l divulg pentru că, vorba aia, nu îți place? nu citești și nu dai follow! Și cum citeam eu așa constat cu stupoare că întrebările erau aceleași pentru toți, noroc că autorii erau diferiți și nu mă plictiseam descoperindu-i. Pur și simplu stăteam și îi admiram pe dragii noștri autori cum răspundeau pentru a n-șpea mia oară cu aceeași răbdare întrebării cine ești? 

Fără să îmi doresc a reproșa cuiva ceva, stau și eu și cuget, oare nu este o dovadă de respect și apreciere faptul că știi deja cine este autorul când îi iei un interviu? Bine, bine, unii poate chiar nu știu cine este, dar atunci tu, în calitate de intervievator, faci o scurtă introducere și spui cine este, ca cititorii să își dorească să descopere omul de dincolo de filele cărții. Oi fi ajuns și eu la vorbele lui Meryl Streep cu „nu mai am răbdare” sau „nu mai tolerez” carențele în privința calității oamenilor și lucrurilor (în cazul nostru, articolelor), dar consider că autorul este la fel de îndreptățit ca și intervievatorul să pună întrebări precum: ce părere ai despre cartea mea (chiar și tu, cititor neavizat)?, despre cum am construit personajele?, ce ai schimba în carte?, de ce?, ce nu ți-a plăcut?, ce fel de om credeai că sunt după ce ai citit cartea?, ce sentimente și mesaje ți-am transmis? și altele. Seria de întrebări poate continua aproape la nesfârșit.

E drept că Internetul a făcut barierele să dispară și acum oricine poate lua un interviu online oricui (bineînțeles, cu acordul părților implicate), dar cine a spus că el trebuie să fie unilateral, unul întreabă celălalt răspunde? Nu văd de ce autorul și-ar limita feedback-ul la recenzii și la întâlniri față în față de pe la târguri și lansări, când cine știe de cât timp dispune pentru discuții libere cu cititorii, unii poate chiar timizi în a-și exprima umilele opinii.

Fără să mă erijez în intervievatorul ideal, scriu sincer că interviurile originale, cu întrebări sau format atipice sunt minunate pentru a descoperi nu doar autorul, ci și bloggerii.

Dacă aș fi autor aș vrea să fiu promovat de către cineva care mă apreciază sau care mă critică sau care vine la lansare și face o poză cu mine sau care mă urmărește la TV și îmi lasă mesaje după. Și exemplele pot continua.

Dacă aș fi un autor nu aș acorda interviuri unor persoane care nu mi-au citit nicio carte sau care nu sunt în stare să aibă o altă opinie decât „frumoasă”/ „interesantă” operă. 

Dacă aș fi un autor, te-aș întreba și eu pe tine, cititorule care vrei să știi totul despre mine, despre tine, despre cum scrii, despre de ce scrii, despre opera mea și chiar despre impresiile pe care ți le-am creat de-a lungul timpului prin ceea ce am făcut, scris sau spus.

Dacă vreau să ajungă opera mea pe raftul bibliotecii tale, eu autorul vreau să știu ce îți place să citești, ce urmărești la un roman, ce așteptări ai, în general, de la o carte, care îți sunt personajele preferate și crede-mă, dacă aș avea timp, eu autorul aș citi ce citești și tu! Mă dezvolt mulțumită ție, îmi vând cartea mulțumită ție, devin scriitor, nu doar autor, mulțumită ție, cititorule!

Așa că da, dacă aș fi autor, aș vrea să te cunosc mai bine cititorule! N-o să aștept statisticile oricum descurajante despre piața de carte, despre cărțile citite pe cap de locuitor sau mai rău, cumpărate. Iar dacă nu ești dornic să-mi dezvălui și tu despre tine, mai bine nu-mi solicita un interviu în care eu, din respect și onestitate, îți pun sufletul pe hârtie pentru a te convinge în primul rând să mă citești și mai apoi, dacă vei vrea, să mă promovezi.

În final, îmi cer iertare tuturor autorilor care se simt lezați de ceea ce am scris. EU NU SUNT UN AUTOR DE CARTE, iar faptul că mi-am permis să scriu în numele unuia fictiv îmi poate aduce prejudicii de imagine masive. Precizez că mi-am asumat acest risc și subliniez că articolul a fost editat doar în scopul susținerii unei calități înalte a articolelor care vizează promovarea autorilor, mai ales din România! 

Cu respect,

Elenis 

 

Sursă foto: pixabay.com

28 de gânduri despre “Dacă aș fi un autor

  1. Foarte interesant subiectul. Daca este sa scriu o carte, obiectivul meu ar fi sa fie citita si placuta, dar asta nu ar putea sa mi-o garanteze nimeni. In dansul celor ce scriu carti, incap scriitorul si cel care rezoneaza la unison cu paginile cartii, dupa parerea mea.

    Apreciat de 1 persoană

  2. Sunt de acord cu toate punctele pe „i” pe care le-ai pus aici. Da, una dintre cele mai de nedorit întrebări şi din păcate, cea mai folosită e aia cu „cine eşti” sau „ce ne poţi spune despre tine”. Denotă şi lipsă de respect, să nu spun altceva.

    Apreciat de 3 persoane

    1. Multumesc! Eu inca mai astept sa primesc block si sa-mi scada numarul de urmaritori 😂😂😉. Pana acum am primit doar reactii favorabile si ma bucur nespus sa vad ca si altii gandesc ca mine din acest punct de vedere. Multumesc si pentru rebloguire.

      Apreciat de 1 persoană

  3. Felicitari pentru articol!Intrebarile simple sau usoare ar fi trebuit puse cand autorul era la inceputuri si cvasi-necunoscut,era o modalitate de-al aduce in atentia cititorilor Si chiar s-a facut asta cu vreo doi ani in urma.Acum ar fi interesant de vorbit putin si despre cartile lui/ei.

    Apreciat de 3 persoane

Lasă un răspuns

