De-ale scrisului…

O carte bine vândută nu echivalează cu o carte bine scrisă.

Un bestseller nu este neapărat și cea mai citită carte.

Cifrele vânzărilor nu reflectă întotdeauna realitatea.

Un bestseller este aproape întotdeauna ecranizat.

Bestsellerul este prefabricat (publicul este pregătit dinainte pentru lansarea cărții și convins să o cumpere).

Iată doar câteva dintre aspectele asupra cărora ne atrage atenția Frédéric Rouvillois în studiul său „O istorie a bestsellerului”. Deși este profesor de drept constituțional, Frédéric Rouvillois și-a ocupat timpul liber cu elaborarea unor lucrări dedicate istoriei ideilor, publicând cărți și articole despre utopie, snobism, politețe ș.a.

În „O istorie a bestsellerului” a expus exhaustiv teoria bestsellerului: definiția, fabricarea și motivele/ explicațiile vânzărilor masive, cu exemple multe și concrete.

În articolul de astăzi mă voi rezuma la prezentarea celor trei părți școlărește, urmând ca ulterior să vă expun și câteva curiozități regăsite în carte cu privire la anumite tendințe literare, la volume și la perspectivele scriitorilor privind vânzările propriilor opuri.

A. Definiția

bestsel

Conform lui Frédéric Rouvillois, există 3 criterii de evaluare a unei cărți ca bestseller:

numărul (de exemplare vândute),

timpul (de care succesul a avut nevoie ca să se manifeste) și

locul (istoria bestsellerului arătând că succesul a ignorat întotdeauna frontierele).

Să nu uităm totuși de concluziile din debutul articolului!

B. Fabricarea bestsellerului

După îndelungata cercetare, profesorul francez a constatat că publicul este adesea pregătit pentru venirea cărții ce urmează să devină bestseller. Aflăm astfel că editorii mizează pe anumite elemente pentru a atrage atenția publicului asupra unui volum, printre acestea regăsindu-se:

bestseller 2

  • coincidențe macabre (evenimente nefericite petrecute în perioada sau ulterior lansării cărții);
  • critica asiduă care trezește curiozitatea cititorilor (ex. plângeri depuse împotriva autorului pentru ofensa adusă bunelor moravuri);
  • anunțarea mincinoasă a unor vânzări fabuloase deja înregistrate;
  • reacțiile negative ale autorităților statale (ex. cenzura, colectarea și arderea publică a volumelor);
  • organizarea de lansări la ore neobișnuite și/ sau simultane în mai multe țări;
  • publicarea sub pseudonim, deși toți știu cine este autorul de drept;
  • traduceri în mai multe limbi;
  • romanul „trișor” (asumarea unei cărți scrisă, de fapt, de altcineva);
  • promovarea la emisiunile culturale.

C. De ce se cumpără?

Frédéric Rouvillois a găsit câteva explicații plauzibile pentru vânzările masive. În principal este vorba despre vorba despre 3 mari motive: se cumpără pentru că așa trebuie, pentru că dă bine sau pentru că s-a stârnit curiozitatea.

bestseller

Cea pe care n-aș fi avut curajul s-o menționez vreodată, este snobismul. Lumea cumpără o carte uneori doar pentru a se mândri că o are în bibliotecă, pentru a o arăta altora sau pentru vedea și alții că este în casa lor. Se pare, conform profesorului, că foarte rar aceasta este și citită, fiind ținută mai mult pe post de trofeu.

Alte motive pentru care se cumpără un bestseller sunt:

  • cartea devine obligatorie;
  • cartea este recomandată de cluburi literare sau personalități ale vremii;
  • cartea beneficiază de o publicitate „abundentă și variată, continuă, asurzitoare și neobosită”;
  • sunt acordate premii promoționale la lansări pentru anumite categorii de public;
  • lansări inedite din punct de vedere temporal și geografic;
  • credința cumpărătorului că va deveni mai bun citind-o, întrucât autorul a dus o viață de bun cetățean și samaritean;
  • „cartea conține ingredientele unei controverse, poate chiar ale unui scandal”;
  • curiozitatea publicului referitoare la cenzură;
  • autorul își schimbă statutul (este premiat sau devine membru într-o organizație de prestigiu);
  • adaptarea cinematografică;
  • romanul este scris pe o rețetă plăcută publicului (ex. are final fericit).

Acum că știți unele secrete, nu-i așa că priviți cu alți ochi o carte? Eu voi face la un moment dat o listă cu titlurile cumpărate în funcție de motiv, căci se pare că am trecut prin aproape toate cele enumerate de profesorul francez.

Până data viitoare, puteți verifica de câte ori ați căzut pradă farmecelor scriitorilor, editorilor și PR-iștilor.

Pe curând!

Sursă foto: pinterest.com

3 gânduri despre “De-ale scrisului…

  1. Foarte bun articol! Autorul mi-a atras atenția prin abordare.
    Din păcate, la majoritatea bestseller-urilor e mult zgomot pentru nimic. Nu prea citesc asemenea cărți, dar cu toții ştim că marketingul face minuni…or, marketing uneori e doar…lying 🙂

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s